NEAPOL I WYSPA CAPRI

W zaszłym tygodniu zaczęłam publikować wpisy o mojej wycieczce do Włoch, a przede wszystkim do Neapolu i jego okolic. Jeżeli nie widziałyście poprzednich notek, to odsyłam do wpisów: jak przygotować się na wyjazd do Neapolu? oraz jak poradzić sobie z transportem do Herkulanum, Pompei i Capri? Dzisiaj powiem coś więcej o moich wrażeniach o samym Neapolu i Wyspie Capri.

Neapol jest miastem ciasnym i tłocznym. Nigdy wcześniej nie byłam we Włoszech, ale słyszałam, że ciasne uliczki i wiszące pranie na sznurkach między budynkami są naturalnym krajobrazem – tak było również w przypadku Neapolu. Dorzućmy do tego jeszcze kontenery ze śmieciami, skutery, uliczne stragany, restauracje serwujące pizze i detale architektoniczne, to otrzymamy pełny obraz miasta.

41216d 41216e

Miasto ma wiele zabytków i gdybyśmy chcieli je wszystkie zwiedzić, potrzebowalibyśmy kilku dni. My na zwiedzanie samego Neapol mieliśmy około 1,5 dnia. Postanowiliśmy trochę zbaczać z utartych, przez przewodniki, szlaków dedykowanym turystom i odkryć miasto od strony mieszkańca. Korzystaliśmy z komunikacji miejskiej, wchodziliśmy w różne zakamarki uliczek, zaglądaliśmy na podwórza, obserwowaliśmy ludzi a do naszego stałego menu dołączyła pizza. Muszę przyznać, że nieźle się gubiliśmy. Myślę, że udało nam się zobaczyć wszystkie słynne place, ulice, budynki, a z atrakcji turystycznych udało nam się dodatkowo zwiedzić  od wewnątrz katakumby, czyli podziemny cmentarz.

41216c 41216f

Trafiliśmy także na ulicę Via San Gregorio Armeno, gdzie w okresie około świątecznym sprzedawane są zabawki, ozdoby, szopki wykonane ręcznie sięgające często ponad  1 m, makarony, a także pocztówki, magnesy i inny pamiątki. Uważam, że jest to miejsce, które powinien zobaczyć każdy turysta. Mimo, że byliśmy tam w listopadzie, ulica tętniła życiem (występy uliczne, zapach pizzy wyjętej prosto z pieca, czy możliwość obserwowania rzeźbiących artystów tworzyły niesamowity klimat).

41216b

Symbolami Neapolu są czarna maska z orlim nosem zwana Pulcinella, a także czerwone papryczki chili, które można kupić w postaci magnesu bądź breloczka. Czerwone papryczki chili są dla Włochów symbolem szczęścia (ale uwaga! Papryczki przynoszą szczęście tylko obdarowanej osobie, nie można kupić papryczki z intencją dla siebie). Kolejnym symbolem Neapolu, ale również całego regionu Południowych Włoch są cytryny. W Neapolu bez problemu, nawet w listopadzie, można kupić na ulicy sok ze świeżo wyciskanych cytryn czy pomarańczy. Dla koneserów alkoholu polecam Limoncello, czyli słodko-kwaśny likier cytrynowy, który wykonywany jest na bazie cytryn pochodzących z miasta  Sorrento. Neapol jest miastem pizzy i nie da się tego ukryć. Znalezienie restauracji, która serwuje coś innego niż pizza jest nie lada wyzwaniem. Przy czym włoskie menu z pizzami jest o wiele bardziej ubogie, niż w pizzowych sieciówkach obecnych w Polsce. Jedliśmy pizzę w najstarszej i podobno najsłynniejszej pizzerii w Neapolu – L’ Antica Pizzeria da Michele przy Via Cesare Sersale 1 (pizzerię otworzono w 1870 roku!) i ku naszemu zaskoczeniu były tam dostępne TYLKO dwa rodzaje pizzy: Margherita i Marrinara. Margharita składa się z oliwy, pomidorów, mozzarelli, sera i bazylii, a Marrinara z pomidorów, oregano, czosnku i oliwy. Obie pizze kosztują 4-5 euro w zależności od wielkości.

41216g

Na jeden dzień naszej wyprawy postanowiliśmy się przenieść na malowniczą wyspę Capri. I tu spotkał nas znowu powtarzający się włoski krajobraz wąskich uliczek, ale tym razem o wiele bardziej spokojny i napawający optymizmem. Wąskie, kręte uliczki brukowane kamieniem, pastelowe ściany domów, dekoracyjne tablice informujące kto jest właścicielem danej nieruchomości, zadbane koty, wzgórza, mnóstwo pięknych, kolorowych kwiatów i drzewek cytrusowych, składały się na obraz tego miejsca.  Wyspa pełna jest luksusowych hotelów oraz sklepików z najróżniejszymi,  drogimi markami świata. Capri słynie z rękodzieła, jest to miejsce dla artystów, którzy poszukują natchnienia, a jednym z udanych dzieł rzemieślniczych, z których słynie wyspa jest marka zegarków Capri Watch. Cechą charakterystyczną zegarków są  zdobienia wykonane kryształkami, cena rozpoczyna się od 150 euro.